مهد کودک و کودکستان منطقه 2

Kindergarten of the 2nd month of Mehr

کودکستان منطقه 2

مهد کودک ماه مهر دارای کادری مجرب است و در تلاش است که به روز شود مهد کودک منطقه 2 مربیانی دارد که عشق به آموزش دادن به کودکان را دارند . رفتن به مهد کودک ضروری نیست ولی کودکانی که به کودکستان منطقه 2 می روند نسبت به افرادی که نمی روند سازگاری بیشتری پیدا می کنند با محیط اطراف خود و می توانند ارتباط های اجتماعی قوی تری را داشته باشند. مجموعه ماه مهر یک پیش دبستان منطقه 2 نیز میباشد.

رفتار مربیان

رفتار مربیان و معلمان در تمامی دوره های آموزشی تاثیر فراوانی بر روی کودکان دارد اما دوره مهد کودک بیشترین تاثیر را بر روی کودک می گذارد . ما در پیش دبستان منطقه 2 به این مسئله توجه داریم که در سنین مهد کودک رفتار و شخصیت بچه ها تازه در حال شکل گیری است و باید در بهترین حالت ممکن و بهترین شرایط شکل بگیرد

نقش مربیان مهد کودک در تربیت کودکان

کودکستان منطقه 2 دارای مربیانی با انگیزه و با ارتباط عالی هست زیرا هدف ما در این مهد کودک بدست آوردن اعتماد به نفس در کودکان است که ما آن را در مهد کودک خود تقویت می کنیم . مهد کودک باعث می شود تا استعداد های کودکان شکوفا شود و خلاقیت های زیادی را از خود بروز می دهند . بسیاری از اختلالات در کودکان با رفتن به مهد کودک حل می شود زیرا زمانی که کودک با والدین خود دائما تنها باشد نمی تواند خود را برای بودن در اجتماع آماده سازد.

آموزش مربیان

مربیان در مهد کودک منطقه 2 فقط از کودکان مراقبت نمی کنند بلکه با داشتن صبر و حوصله به آنها مطالب جدیدی را در رابطه با رشد جسمی و روحی کودکان آموزش می دهند و کودکان را در راستای آموزش های فرهنگی و اجتماعی و ارزشی و … قرار می دهند تا بتوانند در هر نظر از پس خود و رفتار هایشان بر بیایند .

Amazing effects of kindergarten

اثرات شگفت انگیز مهد کودک

مهد کودک منطقه2 کودکان در این دوران دارای ذهنی باز و روحیه ای حساس هستند و هر آنچه را که در اطراف خود ببیند و یا بشنود به سرعت یاد می گیرد و از رفتار افراد دیگر تقلید میکنند بنا بر این نحوه رفتار تربیت و آموزش کودکان در شکست و یا موفقیت آنها در آینده نقش تعیین کننده ای دارد .

مسلما خانواده اولین نهادی است که کودکان در آن حضور مییابند. سبک زندگی و فرهنگ خانواده مستقیما در شکل‌ گیری شخصیت کودک تاثیر دارد. از طرفی بعضی از خانوادهها تمایل دارند که کودکان‌ شان مسائل و مفاهیم بیشتری را یاد بگیرند تا برای فعالیت در جامعه آماده شوند. از این رو آن‌ها را در مراکز آموزشی مخصوص کودکان یا مهدکودک ثبت نام می‌کنند.

موارد آموزشی در مهد کودک

پیش دبستان منطقه 2 یک مقطع غیر رسمی است که برای کودکانی که زیر 7 سال باشند مناسب است و طبق نظرات مربیان آموزش هایی مانند سفالگری , نقاشی , سرود خوانی , قصه گویی و … داده می شود زیرا این قبیل از فعالیت ها برای پرورش ذهن کودکان مناسب است .

تاثیرات مهد کودک

ما در مهد کودک منطقه 2 می دانیم که کودکان در این سنین دارای روحیاتی حساس و ذهنیتی گسترده هستند و هر چیز را در اطراف خود ببینند و بشنوند به خوبی یاد می گیرند و همان را تقلید می کنند پس به این نتیجه می رسیم که تاثیر آموزش ها و نحوه یادگیری رفتار های اجتماعی در رسیدن به موفقیت کودکان در آینده تاثیری مستقیم دارد .

خانه و خانواده

به دلیل این که کودک اولین اجتماعی که در آن قرار دارد خانواده او هست و سبک زندگی و فرهنگ اجتماعی را از آنجا می آموزد روی شخصیت کودک تاثیرات فراوانی دارد . حال در این بین خانواده های زیادی هستند که دوست دارند کودک شان مطالب بیشتری را در این رابطه بیاموزد تا برای ورود به اجتماعاتی بزرگتر آمادگی لازم را بدست بیاورد پس باید کودک خود را در مهد کودک و یا مراکز آموزشی ثبت نام کنند.

باید به این نکته توجه داشته باشید برای این که بتوانید از مزایای مهد کودک استفاده کنید باید به دنبال مهد کودکی باشید که برای کودکتان مناسب باشد زیرا خانه دوم کودک محسوب می شود و بسیای از رفتار های کودک در این مکان شکل میگیرد .

مهد کودک چگونه بر شخصیت کودکان تاثییر گذار است ؟

تاثیرات مهد کودک بر شخصیت و رفتار کودکان بسیار زیاد است زیرا از اولین اجتماعاتی است که کودک در آن قرار میگیرد و می توانند در آینده او نقش داشت.

از جمله این تاثیرات:

  • آموزش روابط اجتماعی
  • آموزش مستقل شدن
  • آموزش های نظم و انضباط
  • بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان
  • کاهش استرس در مهد کودک
  • افزایش علاقه برای آموزش دیدن

آموزش روابط اجتماعی

کودکستان منطقه 2 با داشتن آموزش هایی در رابطه با اجتماع برای کودکان فعالیت هایی را در نظر گرفته است مانند شرکت دادن کودک در بازی های گروهی که باعث می شود روابط عمومی او تقویت شود . با این کار به کودک آموزش داده می شود که با همسن و سالان خود و دوستانش چگونه بهتر ارتباط بگیرد , در این روش هنگام انجام کار تیمی کودک با هم گروهی های خود دچار مشکلات و اختلاف نظر می شود پس مربی به آنها آموزش می دهد که به چه صورت اختلافات شان را حل کنند و چگونه با دوستان خود و هم گروهی خود رفتار کند.

Teaching social relations

آموزش مستقل شدن

در مهد کودک منطقه 2 به کودکان آموزش داده می شود که چگونه کار های شخصی خود را به تنهایی انجام بدهند زیرا آنها در خانه برای انجام دادن فعالیت های به خانواده وابسته بوده اند حال در این رابطه آموزش های مورد نظر را می آموزد و با دور بودن از خانه و خانواده مقدار وابستگی کودک کمتر می شود و برای رفتن به محیط مدرسه آمادگی لازم را پیدا می کند.

آموزش های نظم و انظباط

کودکان می فهمند که برای آمد به مهد کودک باید سر ساعتی خاص در اینجا حضور داشته باشند و می فهمند که باید خودشان مواظب وسایل شان باشند و آنها را مرتب نگهدارند .

می فهمند که باید طبق برنامه در نظر گرفته شده بازی کنند و آموزش ببینند و تغذیه خود را بخورند و می آموزند چگونه در آن محیط باید بنشینند و صحبت کنند . ما در پیش دبستان منطقه 2 به کودکان این موارد را آموزش می دهیم .

بالا بردن اعتماد بنفس در کودکان

کودکان در پیش دبستان منطقه 2 بسیاری از مطالب را آموزش می بینند و زمانی که در رابط ه با این مطالب صحبت می کنند و برای خانواده و اطرافیان خود تعریف می کنند اعتماد به نفس آنها تقویت می شود . مربیان ما در این زمینه نقاط قدرت و ضعف را شناسایی می کند و در زمینه پرورش آنها به کودک کمک می کند .

کاهش استرس در مهد کودک

هنگامی که کودکان از محیط خانواده دور می شوند و به محیطی جدید پا می گذارند دچار استرس و اضطراب می شوند و همین مطلب باعث می شود یادگیری مطالب در او کاهش بیابد و دچار فشار های روانی شود ولی در کودکستان منطقه 2 با بودن در محیطی دور از فشار های روحی و بودن در جمع دوستانه و با آموزش های در کنار بازی احساس اعتماد به نفس کودک افزایش می یابد .

افزایش علاقه برای آموزش دیدن

مهد کودک منطقه 2 با کنار هم قرار دادن آموزش و بازی برای کودک اشتیاقی ایجاد می کند تا او بخواهد بیشتر آموزش ببیند و زیرا کودکان این روش را بیشتر می خواهند و باب میل آنها است و از روش های خشک آموزشی تاثیر بهتری دارد .

اهمیت کودکستان

کودکستان اولین مقطعی است که کودکان در آن آموزش می بینند و با مهارت های جدید آشنا می شوند آنها در کنار دوستانشان تفریحات جدیدی را تجربه می کنند و پیش آمادگی در زمینه دروس کلاس اول را می آموزند، بیشتر والدین کودکانشان را به کودکستان می آورند تا باعث رشد و پیشرفت آنها شود سنین رفتن به کودکستان بین 3 تا 6 سال است؛ رفتن به کودکستان منطقه 2 جز مقاطع اصلی و اجباری به حساب نمی آید اما توجه به آن کودک را آماده تر می کند، بعد از محیط خانواده اولین نهاد آموزشی کودکستان است که کودک باید به صورت حضوری در آن آموزش ببیند ما در کودکستان منطقه 2 به این نکته توجه داریم که باید کودکان را به روش بازی آموزش داد تا خسته نشوند.

Increasing interest in learning

مهد کودک چه فوایدی روی فرزندانمان دارد

مهد کودک منطقه2 خانواده اولین نهادی است که کودکان در آن حضور دارند . فرهنگ و سبک زندگی خانواده به طور مستقیم روی کودک تاثیر دارد . بعضی از خانواده ه به دلیل اینکه کودک شان با مسائل و مفاهیم بیشتری آشنا شوند آنها را در مهد کودک ثبت نام می کنند .

مهمترین مزیت مهد کودک برای خانواده این است که کودک در کنار هم سن و سالا نشان هستند زیرا در زمانی که کودک شما در کنار بزرگتر از سن خود باشد خواسته هایشان را بیان نمی کند و دچار استرس می شود.

مزیت مهد کودک برای والدین

حضور و فعالیت کودکان در مهد کودک باعث آرامش والدین شاغل می شود زیرا در مهد کودک ها از بچه ها به خوبی نگهداری می شود . و کودکانی که به کودکستان منطقه 2 میروند در خانه با مشکلات کمتری روبه رو می شوند و به راحتی با محیط مدرسه و تحصیل کنار می آیند .

در مهد کودک ها برای افزایش دانش والدین در زمینه تربیت فرزندان کارگاه و جلسات مشاوره برگزار می شود که در آنجا مسائل و مشکلات والدین شاغل با کودکان مطرح می شود . مهد کودک امکانی مهم برای خانواده های شاغل است . زیرا آنها زمان کافی برای نگهداری و آموزش کودکان را ندارند و دوره مهد کودک می تواند این خلا را پر کند .

آمادگی کودکان برای ورود به مدرسه

زمانی که کودکان برای رفتن به مدرسه آمادگی های لازم را داشته باشند کمتر با مشکلات روبرو می شوند چرا که کودکانی که به مهد کودک نرفته اند در مدرسه دچار استرس و اضطراب های روحی می شوندو تحقیقات نشان میدهد کودکانی که به مهد کودک رفته اند در محیط مدرسه موفق تر هستند .

مهارت های فیزیکی و آموزش آنها

فعالیت فیزیکی باعث می شود که مهارت های حرکتی تقویت بیابد و بازی هایی مانند کار دستی درست کردن پازل و … باعث افزایش تمرکز کودک می شود در مهد کودک منطقه 2 کودکان فعالیت های فیزیکی مانند ورزش کردن را انجام میدهند که این کار باعث می شود مهارت فیزیکی آنها افزایش بیابد .

آموزش مهارت های آموزش فکر کردن

کودکان در پیش دبستان منطقه 2 درباره مسائل مختلف صحبت می کنند و مشکلات شان را بیان می کنند و بسیاری از فعالیت هایی را انجام می دهند که نیازمند فکر کردن است مانند کار دستی درست کردن . کودکان می آموزند که برای کار هایشان نیاز به برنامه ریزی دارند .

مهارت شناختی

کودکان را در رابطه با گفتگو های آموزشی تشویق می کنند و از آنها ایده هایی می خواهند تا با تقویت فکر کردن به نتایج خوبی برسند . با این روند مهارت های شناختی کودک پرورش می یابد.

تخصص مربیان در زمینه آموزش

زمانی که مربی کودکستان منطقه 2 تخصص کافی برای آموزش را داشته باشد می تواند به رشد مهارت های کودکان کمک کند در واقع توجه به تخصص مربی مهد کودک در انتخاب مهد کودک بسیار مهم است .

The expertise of trainers in the field of education

تفاوت مهد و پیش دبستانی

مهد کودک و پیش دبستان به غیر از تفاوت سنی کودکان، تفاوت های بسیار زیادی با یک دیگر ندارند اما همین مواد کوچک نیز باعث بوجود آمدن فرق بین این دو میشود.

مهد کودک

در مهد کودک منطقه2  ها بیشتر برنامه هایی منعطف تر از پیش دبستانی ها دارند که برای کودکان کم سن تر مناسب تر است . مهد کودک مکانی سرگرم کننده است که وظیفه اش فراهم کردن امکانات بازی کردن , شاد بودن و خواب کودک است اما پیش دبستانی با هدف آموزش های ابتدایی که روی مراحل اصلی رشد کودک تمرکز دارد.

پیش دبستان

در پیش دبستانی ها مربیان با تحصیلات مرتبط به حوزه آموزش ابتدایی حضور دارند ولی مهد کودک ها فاقد این سطح از تخصص هستند مهد کودک ها ممکن است برنامه خاصی برای نگهداری کودکان خارج از ساعت اصلی داشته باشند و در تابستان فعال هستند البته ممکن است برخی از پیش دبستانی ها هم این خدمات را داشته باشند.

الزام ورود قبل از کلاس اول

در آخر پیش دبستان منطقه 2 و یا پیش دبستانی ممکن است برای همه کودکان انتخاب مناسب و درستی نباشد ولی برای بسیاری از کودکان عالی است . این را بدانید که شرکت نکردن در کلاس های پیش دبستانی و مهد کودک می تواند در سال های اولیه تحصیل باعث افت یادگیری کودک شما شود . برای همین است که متخصصان آموزش و پرورش تاکید می کنند که همه کودکان پیش از ورود به کلاش اول باید آموزش های اولیه را ببینند .

 

Requirement to enter before the first class

چگونگی تنظیم خواب کودکان برای رفتن به مهد کودک

مشکل بیدار شدن کودکان برای رفتن به مهد کودک را بسیاری از خانواده ها تجربه کرده اند ولی برای این مسئله باید طبق یک برنامه ریزی عمل کنید مثلا هر روزه کودک را حدوداً 10 دقیقه زودتر بیدار کنید تا او با مرور زمان شیب ها زودتر بخوابد تا صبح بتواند زودتر بیدار شود البته به این مسئله توجه لازم را داشته باشید که برای زود خوابیدن به آنها فشار وارد نکنید بهتر است طبق برنامه ریزی انجام شود که بر روی کودک فشار روانی اعمال نشود .

در نظر داشته باشید کودکانی را که صبح ها بشاش نیستند را مسخره نکنید و آنها را تنبل صدا نکنید . مادر باید در نظر داشته باشد که فرزند خود را با آرامش بیدار کند و به او نگوید دیر شده است زیرا باعث ترس کودک می شود .

بهتر است به آنها آموزش دهید تا با صدای زنگ ساعت بیدار بشود سعی کنید خودتان را کنترل کنید و برای بیدار کردن کودک با او وارد جنگ نشوید وقتی می بینید از جایش بلند نمی شود به او بگویید 10 دقیقه دیگر می توانی بخوابی ولی باید بعد از این زمان بیدار بشوی در این حالت کودک در این زمان به خیال بافی می پردازد و ذهنش برای بیدار شدن آماده می شود.

رفتن به مهدکودک در ساعت مقرر

والدین باید به ساعت رفت و آمد کودک خود در مهد کودک منطقه 2 دقت داشته باشد و بسیاری از کودکان تا نصفه های روز میخوابند برای تنظیم این زمان خواب باید برنامه ریزی دقیق داشته باشید تا کودک را با فشار روحی روانی به مهد کودک نیاورید زیرا در این حالت او هیچ علاقه ای به آموزش نشان نمی دهد و به دنبال لجبازی کردن می رود پس نباید کودک تحت فشار قرار بگیرد .

مربیان و نقش آنها

برای مدیریت کودکستان منطقه 2 بسیار مهم است که مربیان نقش خود را به خوبی ایفا کنند زیرا وظیفه آنه مراقبت از کودکان است و بهداشت و تغذیه کودکان بر عهده مربیان است . پس باید به سلامت جسمانی آنها توجه لازم بشود . مدیریت می داند که باید مربیان خود را دلگرم کند زیرا خدمات و آموزش برای کودکان انرژی بیشتری را نیاز دارد .

مهد کودک ما از امکانات آموزشی خوبی بهره مند است و باید بسته به نظر و علایق کودکان از آنها استفاده شود.

تفاوت مهد کودک و پیش دبستان

مهد کودک منطقه 2 دارای برنامه های منعطف است نسبت به پیش دبستان چرا که این برنامه ها برای کودکان با سن کمتر مناسب تر است . امکانات در مهد کودک بیشتر است چرا که وظیفه آنها سرگرم کردن کودکان است در کنار آموزش و شاد نگاهداشتن در آن محیط است .اما هدف پیش دبستانی این است که آموزش های ابتدایی به کودکان داده شود تا برای رفتن به مدرسه آماده تر شوند .

در محیط پیش دبستانی مربیانی حضور دارند که در رابطه با حوزه آموزش های ابتدایی تحصیلات شان را سپری کرده اند ولی در مهد کودک این حد از مهارت مورد نیاز نیست .

امکان دارد در مهد کودک جدا از ساعت معینی شده امکاناتی خارج از آن زمان در نظر داشته باشند ولی در پیش دبستان بعد از اتمام زمان کودک باید برود . مهد کودک در زمان تابستان فعالیت دارد ولی برخی از پیش دبستانی ها این امکانات را ندارد .

می توانیم بگوییم شاید کودکستان منطقه 2 برای تمامی کودکان مناسب نباشد ولی برای بسیاری از آنها عالی هست و باعث پیشرفت کودک در آینده می شود . بیشتر محققان به این نکته اشاره کرده اند که بهتر است تمامی کودکان قبل از رفتن به مدرسه آموزش های ابتدایی را ببینند تا از رفتن به مدرسه زده نشوند

نتیجه گیری:

کودکان برای بدست آوردن اعتماد به نفس نیاز دارند موارد آموزشی ابتدایی را بیاموزند تا بتوانند در کنار هم سن و سالان خود نیاز های خود را بیان کنند . آنها باید بتوانند کار های شخصی خود را انجام بدهند و نیازمند خانواده نباشند زمانی که کودک به مهد نرود بسیاری از این موارد را با وابستگی انجام می دهند و همین موضوع باعث می شود کودک نسبت به افرادی که به مهد رفته اند ضعیف تر شود و همین موضوع باعث می شود در اجتماع بزرگتر دچار فشار روحی شود

Children's swing