رباتیک کودکان

شروع ثبت نام کلاس رباتیک در مهد کودک و پیش دبستان ماه مهر

برای اطلاع از شرایط ثبت نام با ما در ارتباط باشید. 

۰۲۱۶۶۹۴۹۲۳۱

کلاس رباتیک کودکان

کلاس رباتیک به کودکان در مهد کودک و پیش دبستان ماه مهر  آموزش داده میشود.

کودکان با کنترل یک ربات فیزیکی و دیدن اینکه چه اشتباهی رخ می دهد ،در کلاس رباتیک می آموزند که ربات چه کاری می تواند انجام دهد و چه کاری نمی تواند انجام دهد.

گزارش کلاس رباتیک:

   ترم سوم ( مکانیک روبات فوتبالیست )

1403/02/17


در این جلسه هم مثل جلسات قبلی، بچه های عزیزمون شور و هیجان بسیار زیادی برای ساختن مرحله بعدی روبات خودشون داشتن و بلافاصه بعد از وارد شدن به کلاس، مشتاقانه منتظر آموزش این جلسه بودن؛ بخشی از زمان کلاس مثل همیشه به مرور کوتاه جلسه قبلی برای یادآوری، کشیدن مجدد مکانیزم و مراحل برنامه ریزی شده اون اختصاص پیدا کرد. برای پیگیری ادامه مراحل، ابتدا مربی اتمام مرحله اول ساخت روبات رو تأیید و سپس روی مرحله دوم تأکید کرد، که بایستی در این جلسه انجام بشه؛ حالا نوگلای عزیز با تمرکز دقیق روی این مرحله، مکانیک نیمه ساخته خودشون رو تکمیل تر کردن و با آموزش مربی، بخش بعدی رو که شامل المان های جدید بود به قسمت جلوی مکانیک شون وصل کردن. اونقدر محو ساخت مکانیک روبات خودشون بودن که دوست نداشتن کلاس به پایان برسه و در همین حال مربی از ساخته های نوگلای توانمند عکس تهیه کرد.
 
ترم سوم ( مکانیک روبات فوتبالیست ) - جلسه 1:
 
1403/02/03

در این جلسه ابتدا دو ترم گذشته رو یه مرور کامل کردیم و برای بچه های عزیز گفتیم، که در ترم اول از المان ها، پیچ گوشتی، پیچ و مهره استفاده شد و همچنین در ترم دوم از لامپ، سیم، مقاومت، کلید، باطری و بورد؛در ترم اول هدف اصلی یادگیری و تمرین نحوه ساخت بدن روبات با المان ها، پیچ و مهره در قالب اشکال هندسی و اعداد لاتین بود و در ترم دوم سعی بر این داشتیم که به نوگلای عزیز یاد بدیم که باطری جایگزین قلب و سیم ها جایگزین رگ در بدن انسان بود و این نیروی ناشی از باطریه که سبب حرکت روبات می شه. بعد از این توضیحات، بچه های عزیزمون پک های خودشونو باز کردن و با اجزاء اون مثل موتور، چرخ دنده، دسته کنترل و ... آشنا شدن و برای یادگیری بهتر و هماهنگی در هنگام اجرا، سعی شد المان ها را به چیز های مختلف تشبیه کنیم؛ مثلاً المان هلالی شبیه لبخند می مونه و ... . بعد از اون با کشیدن شکل مکانیزم مورد انتظار روبات فوتبالیست کنترلی برای بچه های عزیز این نکته رو توضیح دادیم که روبات ما باید مثل ماشین برای حرکت بهتر چهار تا چرخ داشته باشه و البته اینکه، واسه هدایت توپ نیاز به چیزی شبیه به دو تا دست داریم! بعد از اون برای برنامه ریزی و عملکرد بهتر در طول ترم، شروع کردیم به تقسیم کردن مراحل ساخت روبات فوتبالیست کنترلی؛ اینکه در کدوم جلسه چه کاری انجام بدیم؟ و کدوم قسمت از روبات بایستی ساخته بشه؟ و به این ترتیب جلسه اول به پایان رسید.
 

1402/12/7


پس از اینکه نوگلای عزیز مهارت بستن مدارهای شماره 1 تا 4 رو به وسیله نقشه کسب کردن، به منظور تلاش و تمرین برای تقویت حافظه تصویری که هدف اصلی این جلسه می باشد، بچه ها بدون باز کردن نقشه، شروع به بستن تک تک مدارها کردن؛ ضمن اینکه بچه ها مواقع استفاده از مقاومت و کلید رو در مدار یاد گرفته بودن! بعد از دوره و تمرین مدار های شماره 1 تا 4، نوگلای عزیزمون با ذوق و انگیزه بیشتری شروع به بستن مدار شماره 5 کردن. نکته قابل توجه اینکه بچه ها در طول این ترم یاد گرفتن به جز مدار های شماره 1 تا 5 که در کتابشون دارن میتونن مدار های دیگه ای با همین قطعات درست کنن. جذابیت این ترم به قدری وصف ناپذیر بود که باعث ایجاد انگیزه ای شد تا جویای ترم بعدی باشن و از اینکه یک ترم دیگه رو با موفقیت پشت سر گذاشتن و با کلی اطلاعات و مهارت جدید آشنا شدن، اعتماد به نفس متفاوتی براشون ایجاد کرده بود و مشتاقانه منتظر ترم جدید خودشون بودن.

 

1402/11/30


با توجه به اینکه از همون جلسه اول این سؤال برای نوگلای عزیز در مورد کلید ایجاد شده بود که چه زمانی مورد استفاده قرار می گیره، دیگه انتظار سر اومد و نوبت به استفاده از کلید رسیده بود؛ پاسخ این سؤال بچه ها باعث انگیزه بیشتر جهت بستن مدار شماره 4 شد و البته که بچه ها با کاربرد کلید در زندگی واقعی هم آشنا شدن. نکته قابل توجهی که به عزیزان آموزش داده شد این بود که چون یک لامپ داریم، پس از مقاومت هم در بستن این مدار استفاده کرده و حالا می تونیم روشن یا خاموش کردن لامپ مون رو هم با کلید کنترل کنیم! بچه ها پس از بستن مدارشون به صورت فردی شروع به امتحان کلید و خاموش- روشن شدن لامپ کردن و خیلی براشون جذاب بود که روشن شدن لامپ تحت کنترل شونه!
 

1402/11/23


مدار شماره 3 طبق روال نقشه های شماره 1 و 2 توسط هنرجویان عزیز بسته شد؛ البته قبل از اون مربی ابتدا یکبار برای آموزش و مرور مجدد اصول و رعایت نکات لازم، این مدار رو بسته و تست اون در حضور نوگلای عزیزمون انجام داد. بچه ها که حالا نسبت به جلسات قبلی راحت تر و سریع تر مدارها رو می بندن، بلافاصله منتظر گرفتن عکس توسط مربی خود بودن. نکته قابل توجه این بود که مدار شماره 3 نیز مطابق مدار شماره 2 مقاومت نداره و آنها به طور عملی تفاوت مدار با مقاومت و بدون مقاومت رو درک کردن!
 

1402/11/18


در این جلسه اولین سوالی که برای نوگلای عزیز ایجاد شد این بود که در نقشه شماره 2، دو لامپ دیده می شه و چرا دیگه هیچ مقاومتی وجود نداره؟! ابتدا توسط مربی آموزش این نقشه داده شد؛ نوگلای باهوش بی صبرانه و با دقت بیشتر به نقشه و نکاتی که مربی متذکر شده بود، شروع به بستن مدار شماره 2 کردن؛ پس از روشن شدن دو لامپ به طور همزمان خوشحالی همراه با جیغ، هیجان فوق العاده ای به کلاس داد. از اونجایی که بچه های دوست داشتنی بسیار کنجکاو و پرنشاط هستن، شروع به بازی با نور مدار خود در کلاس کردن. اکثر هنرجویان مدار خودشون رو به سمت سقف گرفته بودن و با نور لامپ ها بازی می کردن؛ طوری شور و نشاط در کلاس حاکم بود که مربی چراغ کلاس رو خاموش کرد و باعث شد لذت بچه ها در این فضا چندین برابر بشه. پس از اتمام آموزش مدار شماره 2 یک بار هم مدار شماره 1توسط بچه ها بسته و دوره شد
 

1402/10/18



طبق مهارتی که هنرجویان توو 5 جلسه قبلی کسب کرده بودن، در جلسه ششم قرار شد از قوه تخیل خودشون استفاده کنن؛ یعنی اینکه برای ساخت شکل هایی که در ذهن شون بود، با راهنمایی مربی اقدام کردن؛ در واقع مربی فقط بچه ها رو با مدل اتصال المان ها آشنا کرد که تا حدی که ممکنه خروجی کارشون همون چیزی باشه که در ذهن خلاقانه خودشون پرورش دادن. اما مثل همیشه مربی ساخت چند شکل رو به بچه ها پیشنهاد داد و بچه ها از این ایده ها استفاده کردن و سازه هایی مثل موتور، دوچرخه، هلی کوپتر و خرچنگ ساختن. شور و نشاط جلسه پایانی ترم به قدری زیاد بود که بچه ها به ساخت یک شکل بسنده نمی کردن و مدام ایده های خلاقانه تری در ذهن شون شکل گرفت و مهم تر اینکه عملی شونم کردن! واقعاً ظرفیت خلاقیت و ایده ذهنی بچه ها خیلی بی نظیر و ستودنی بود، چون با این المان ها و تجهیزات ساده اشکال زیبایی خلق کردن