وبلاگ

آموزش پیش دبستان

پیش دبستان به کودک مهارت های آموزشی میدهد تا آماده ورود به مدرسه شود؛ یادگیری این مهارت ها از طریق پیش دبستانی موثر تر است.

آموزش های پیش دبستان

دلیل اصلی که کودک وارد پیش دبستان می شود آماده شدن بیشتر او برای ورود به مدرسه است . کودک در پیش دبستان مهارت هایی می آموزد تا آمادگی لازم برای وارد شدن به مدرسه را پیدا کند .این مهارت ها باعث بهتر شدن عملکرد او می شود . بیشتر این مهارت ها را خانواده می تواند به کودک آموزش بدهد ولی اگر از طریق آموزش پیش دبستان باشد موثرتر است . در این محیط مهارت هایی مانند توجه کردن به معلم , مهارت خواندن و نوشتن قبل از مدرسه , آموزش های ریاضی , مهارت گوش دادن , مهارت برقراری ارتباط و آموزش رنگ ها شکل ها و اشیا و در نهایت خلاقیت از مواردی هستند که در پیش دبستان برای تقویت آنها تلاش می شود .

توجه کردن به معلم

کودکان توانایی تمرکز کردن و توجه طولانی مدت را ندارند و این کار شاید از سخت ترین کارهای آنها باشد که در پیش دبستانی با دادن آموزش ها به مرور این قدرت را پیدا می کنند و مهارت توجه به معلم را برای ورود به مدرسه تقویت می کنند و همین موضوع باعث موفقیت کودکان در مدرسه می شود .

شناختن حواس و پرورش آن

در این قسمت هدف از آموزش این است که بتوانند حواس بینایی , شنوایی , لامسه , بویایی و چشایی را تقویت کنند برای این که بتوانند در محیط پیرامون خود استفاده کنند . و از حواس خود برای تشخیص تفاوت ها و شباهت های آنچه در محیط اطرافشان است استفاده کنند . در این مرحله کودک مهارت های دیگر مانند استفاده از حواس برای جمع آوری اطلاعات تشخیص اشیا در تصاویر مختلف و استفاده از حواس برای شناخت کل و جز اشیا و پدیده ها را بدست می آورد.

پرورش مهارت خواندن

با توجه به تحقیقات یک کودک پیش دبستانی توانایی بالایی در تشخیص کلمات و صدای آنها دارد و این توانایی خود باعث افزایش مهارت خواندن در مدرسه می شود . در واقع کودک باید ارتباط بین اصوات و حروف مربوط به آنها را یاد بگیرد و بتواند با ترکیب کردن صداها جملات کوتاهی درست کند .  هدف از بهبود مهارت خواندن در کودکان فراهم کردن قابلیت‌های مانند برقراری ارتباط بین بخش‌های مختلف تصاویر و ارتباط نماد تصویری با نماد نوشتاری در آنان اشاره کرد

پرورش مهارت سخن گفتن

در پیش دبستانی با مهارت های کار افراز ها سخن گفتن کودکان را افزایش می دهد از نتایج حاصل از این آموزش می توان به کاربرد مناسب حرکات دست و چهره , لحن و آهنگ صدا در سخن گفتن بیان احساسات خود برای شادی و غم های دیگران تقلید صدا های شنیده شده و ریتم های مختلف و تقلید ریتم های طبیعی اشاره شده و تقویت گفت و گوی دو سویه کودکان و سخن گفتن در برابر جمع .

پرورش مهارت نوشتن

کودکان برای شروع کردن نوشتن اولین کاری که انجام می دهند این است که خط خطی می کنند . در واقع اگر کودکان دفتر هایشان را خط خطی می کنند یعنی می خواهند نوشتن را شروع کنند . این امر بسیار مهم است که شما می توانید به کودک کمک کنید و با تهیه کاربرگ های خاصی این مهارت رو تقویت کنید . و کودک بیاموزد که چطور خط چین ها و نقطه ها و رسم خطوط مختلف در دفتر و سطوح بی خط د ر سطح های افقی , عمودی , گرد و سه گوش و چهار گوش و غیره بکشند .

پرورش مهارت گوش دادن

در پیش دبستانی باید کودک یاد بگیرد چگونه به صحبت های معلم گوش دهد و طریقه درست گوش دادن یکی از مهمترین مهارت هایی است که به درک توضیحات و دستور العمل ها در پیش دبستانی و برای ورود به مدرسه کمک می کند .

پرورش برقراری ارتباط

در پیش دبستانی کودک باید بتواند حس های خود را بروز بدهد و بتواند نیاز های خودش را اعلام کند . در واقع توانایی پرسیدن سوال از مسائل مهم است که باید تمامی این موارد تقویت شوند تا با تکمیل این مهارت ها کودک بتواند در مراحل دیگری از زندگی موفق شود .

آموزش ریاضی

در پیش دبستانی کودک باید بتواند شمردن و تشخیص اعداد را یاد بگیرد و درک درستی از انها بدست بیاورد . این مهارت در مدرسه تقویت می شود و بازی های بسیاری برای شناخت اعداد در پیش دبستانی وجود دارد تا بتوانند کودک را برای یادگیری مهارت ریاضی آماده بکند . کودکان تقریبا می توانند از زمانی که زبان باز می کند مهارت شمارش را یاد بگیرد از این طریق کودک یاد میگیرد بعد ها ریاضی و اعداد چه نقشی در زندگی دارد .

آموزش گرفتن رنگ ها , شکل ها و اشیا

در پیش دبستانی کودک رنگ ها و اشکال را یاد میگیرد و با استفاده کردن از ابزار هایی مثل قیچی و کاغذ کاردستی درست می کنند که این مهارت حرکتی در آینده او نقش مهمی دارد و در موفقیت او تاثیر گذار است .

پرورش مهارت حل مشکلات

در آموزش پیش دبستان این مهارت بهتر است از عروسک های آموزشی و فعالیت و بازی های خاص استفاده کنید تا کودکان بتوانند در سنین پایین به مهارت های حل مشکل دست پیدا کنند و با بیان مشکلات خود راه حل هایی را بیان کند تمام این مهارت هارا در آموزش پیش دبستان کودک آموزش می بیند .

پرورش خلاقیت

در پیش دبستانی با انجام دادن بازی های خلاق و هنری و با خیال پردازی و کشفیات و اختراعات وقت صرف کنند و کودک استعداد یابی بشود تا مهارت ها و توانایی اون از همان کودکی پرورش داده شود .

پرورش مهارت های جسمی و حرکتی

هدف هایی که برای توسعه مهارت های جسمی حرکتی در پیش دبستان در نظر گرفته شده است

هماهنگی بین حرکات و اندام های مختلف بدن

انجام دادن حرکت های مختلف مانند پریدن از روی موانع و پرش به سمت جلو , طناب بازی و لی لی کردن و همینطور دویدن

هماهنگی بین حرکات و اندام های مختلف بدن

ترسیم خطوط و نقاشی

طریقه درست دست گرفتن مداد

درست کردن کاردستی و بریدن کاغذ با دست و قیچی تا کردن کاغذ و چسب زدن و خمیر بازی کردن و شکل دادن به خمیر

پوشیدن لباس و کفش

طریقه بالا و پایین رفتن از پله ها

جمع آوری کردن وسایل خود به صورت درست

انجام دادن حرکت هایی منظم هنگام پخش موسیقی

طریقه درست مسواک زدن و شانه زدن موها و انجام کار های فردی

به وجود آوردن ریتم های مختلف با ضربه زدن روی میز و کوبیدن پا

تهیه شده توسط تیم تفکر برتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *