وبلاگ

رشد زبانی کودکان

پیش دبستان به کودک مهارت های آموزشی میدهد تا آماده ورود به مدرسه شود؛ یادگیری این مهارت ها از طریق پیش دبستانی موثر تر است.

رشد زبانی کودکان

تحقیق درباره رشد زبانی کودکان انجام شده که بدون شک از زمان تولد تا سه سالگی سالهایی حیاتی برای رشد موثر زبانی , شناختی و احساسی و تعاملات بین فردی کودکان است . دلیل این اهمیت این است که در این سالها مغز برای رشد سرعت بالایی دارد. و به بلوغ میرسد

داشتن ارتباط خوب باعث می شود که کودکان بتوانند به طور بهتر درگیر معاشرت شود و از محیط خود و آموزش ها بهتر بهره بگیرند در زمانی که درباره ارتباط صحبت می کنیم هم درباره گفتار که وسیله کلامی ارتباط است و هم زبان که قوانین مشترک برای جمع آوری کلمات برای بیان افکار و احساسات است استفاده می کنیم . و همانطور معنای زبان که از طریق گفتار درک می شود .

پیش دبستان به کودک مهارت های آموزشی میدهد تا آماده ورود به مدرسه شود؛ یادگیری این مهارت ها از طریق پیش دبستانی موثر تر است.

بنابراین با توجه به این موارد توجه به رشد کودک و حساسیت والدین به مشکلاتی که ممکن است کودک در مسیر رشد با آن برخورد بکنند ضروری است .

توصیه شده که در صورت بروز مشکلات در روند رشد زبانی کودکان , شناختی و رفتاری کودک والدین از این فرصت استفاده کنند و از متخصصین مربوطه برای مشکلات فرزندشان کمک بگیرند .

رشد زبانی کودک در مهد کودک و خانواده

بیشتر شدن تعداد واژه های کودک اکتسابی است و هر چه کودک در تعامل و ارتباط با اطرافیان باشد دامنه لغات او نیز بیشتر می شود . در نتیجه کودکانی که در منزل هستند و به دلیل مشکلاتی که برای پدر و مادر به وجود می آید و فرصت ارتباط گرفتن بیشتر را ندارند کودکان تعداد لغات شان کمتر می شود ولی کودکانی که از نظر سن یکی هستند و در مهد کودک هستند. رشد زبانی کودکان

بجز هم زبانی با همسنان خود و وجود ارتباط با مربی خود با لغات و واژگان و کلمات متعددی برخورد می کنند . و برای یک بازی در مهد کودک برای گرفتن یک توپ دائم با دوستان خود در ارتباط است و از او پاسخ میگیرد در صورتی که همان کودک در خانه هیچ کلامی برای دریافت توپ نمی گوید و با حتی اشاره به توپ مادرش توپ را به او می دهد .

در واقع كودكانی كه تازه شروع به سخن گفتن كرده‌اند، هنگامی كه با كودكان هم سن و سال خود ارتباط برقرار می‌كنند و همراه مربی خویش كه صرفاً وقت خود را صرف و وقف كودكان كرده است، می‌تواند پیشرفت قابل توجهی در گفتار و رشد زبانی کودکان خویش داشته باشد.

تاثیرات محیطی در رشد زبانی کودکان

تحقیقات نشان می دهد وجود عامل تقویت کننده و مشاهده سرمشق عوامل تعیین کننده مهمی برای رشد زبان است . تحقیقات ثابت کرده که در یادگیری زبان داشتن امکان برای شنیدن آن و نیز فعال بودن در یادگیری ارتباط و تعامل هستند . کودک می شنود و بیان می کند و بر اثر عامل تقویت کننده بی شماری که به وجود می آید مجبور می شود گفت و گو کند در نتیجه واژه ها و لغات آن در جهت استفاده در گفتار توسعه می یابد .

پیش دبستان به کودک مهارت های آموزشی میدهد تا آماده ورود به مدرسه شود؛ یادگیری این مهارت ها از طریق پیش دبستانی موثر تر است.

آموزش گفتار از طریق بزرگسالان

در واقع کودک زبان را در پایگاه های اجتماعی می آموزد آنها زبان را از طریق برقراری ارتباط با افراد دیگر در مرحله اول از مادر خود می آموزد و هر قدر به جز مادر با افراد دیگری در ارتباط باشد بیان و گفتارشان وسیع تر می شود .

رشد زبانی کودکان که به مهد کودک می رود به جز اعضای خانواده خود با مربی و سایر اولیای مهد در ارتباط است در نتیجه گفته های آنها را می شنود و آنها را درک می کند . این امر نیز باعث پیشرفت لغات کودک می شود .

تحقیقاتی که در 10 مهد کودک انجام شده به این نتیجه رسیده اند که کودکانی که با بزرگ سالان بوده اند و با آنها بیشتر حرف می زنند نسبت به کودکانی که کمتر مخاطب دارند واژگان بیشتری را می شناسند .

رشد زبان کودک در مهد کودک

کودکان می توانند قبل از آن که حرف زدن را یاد بگیرند ارتباط برقرار کردن را بدانند و این عمل از طریق حرکات و اعمال انجام می شود تا با کمک آن حالت های عاطفی خود را بیان کنند و برای برآورده کردن نیاز های خود از دیگران کمک بگیرند . این حرکات به مرور با ارتباط آوایی کودک همراه می شود . رشد زبانی کودکان

بعضی از این ارتباط های آوایی کودک توجه را به پدیده ها و اشیا جلب می کنند . یا مثلا کودک دستش را به عنوان خداحافظی تکان می دهد و یا دالی بازی می کند این حرکات و آنان و آواها مقدمه برقراری رابطه و ارتباط زبانی است . كودكان به كمك كلمات و جملات ارتباط به مراتب موثرتری برقرار می کنند و بهتر با دیگران گفت و گو می كنند. كودكان در ابتدا بریده بریده حرف می زنند و بهتر با دیگران گفت و گو می كنند و غالباً گفتارهایشان كوتاه است.

حضور کودکان در مهد کودک

این کودکان زمانی که در مهد کودک قرار می گیرند و در رابطه با کودکان دیگر قرار می گیرند برای برقرار کردن ارتباط با سایر کودکان و حتی در بازی کردن مجبور می شود که حرف بزنند و به طریقی باشد که بتواند مفهوم حرف خود را بفهماند .در نتیجه از کلمات و عبارت های دوستان و مربیان خود استفاده می کنند که همین امر باعث گسترش و توسعه زبانی او می شود.

نتیجه : زبان باعث افزایش عملکرد شناختی مانند تفکر , استدلال , حل مسئله و رمزگردانی و اندوختن اطلاعات می شود .

پیش دبستان به کودک مهارت های آموزشی میدهد تا آماده ورود به مدرسه شود؛ یادگیری این مهارت ها از طریق پیش دبستانی موثر تر است.

نظریه پردازان تلاش کرده اند تا فراگیری زبان را بر حسب پاداش تغییر و تقلید از پاسخ های کلامی توضیح دهند . دانشمندان کوشیده اند تا نقش مهد کودک ها و خانواده را در رشد زبانی کودکان تفسیر کنند .

اطلاعاتی که به دست آمده اینگونه است که هر چه کودک در محیط های اجتماعی بیشتر باشد رشد گفتار و زبان این دسته از کودکان بیشتر می شود .

این کودکان دارای واژگان و لغات بیشتری هستند و کلمات مترادف بیشتر استفاده می کنند و خیلی سریع و راحت مطالب را به افراد دیگر می رسانند . در واقعه رشد زبانی کودکان اکتسابی است و هرچه کودک بیشتر در اجتماع باشد رشد بیشتری را از آنها می بینید .

هرچه بیشتر با افراد بزرگسال و هم سن و سال خود در ارتباط باشند لذا مجبور به گویش بیشتر و مكالمه بیشتر هستند و در مقابل پرسش های مطرح شده باید پاسخ های مناسب بیابند.لذا به صراحت می توان گفت كه مراكزی چون مهد كودك ها می توانند در رشد زبانی كودكان موثر و در پیشرفت آنان تاثیرگذار باشند

پیش دبستان به کودک مهارت های آموزشی میدهد تا آماده ورود به مدرسه شود؛ یادگیری این مهارت ها از طریق پیش دبستانی موثر تر است.

تهیه شده توسط تیم تفکر برتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *